måndag, januari 16, 2012

Appropå LEGO

Linda (inte LindaK dock) har skrivit ett öppet brev till LEGO som jag känner mig manad att länka till, vi gjorde ju precis samma uppäckt här hemma förr-förra året vid den här tiden, och ställde oss frågan var e brudarna?! Vi fick svar från Legobloggen då, men jag tycker inte att det har hänt ett skit på den fronten faktiskt.

Helt jävla uselt om ni frågar mig.
Och uppenbarligen Linda...


Update:Lustigt ändå att "dom" inte fattar (eller låtsas inte som om de gör det i alla fall) vad vi menar heller - att pojk- och flicklegot är lika byggbart är ju en sak, men varför är det som vänder sig till flickor pastellfärgat? Medans 'pojklegot' är mera verklighetstroget (bortsett från just frånvaron av kvinnor då...) Om man nu tror sig veta att flickor som vill bygga med lego vill göra det i form av stall (med hästar i) och slott (med prinsessor i) och skönhetssalonger (var skulle kvinnorna annars vara!??) - varför kan dom då inte få göra just det?

När såg du senast ett turkos stall med rosa knutar och gult tak, där det trippade omkring vita hästar och drog pastellfärgade små vagnar efter sig...?
Att flickor vill ha kvinnliga karaktärer i sina lekar är knappast märkligt - det märkliga är ju att utbudet av miljöer plötsligt förändras så drastiskt att man tror att man är på en helt annan planet - eller rent av i ett annat solsystem...
Låt oss ha skönhetssalonger i lego-världen, låt oss inte diskriminera de lego-gubbar som vill underhålla sin utsida, men vanliga tegelfärgade byggnader, är det något konstigt med dem?
Om vi bygger "naturtrogna" polisstationer, flygplatser, hamnar, tågstationer och sjukhus (där det märk väl inte finns en enda liten kvinna att tillgå!!) så kan vi väl för böverlen göra det samma med historiska byggnader (slott), stall och skönhetssalonger?
Och nästa gång är varannan flygkapten, sjökapten, lokförare, och grävmansiknsförare KVINNA - ok? För det blir så dyrt i längden när man måste köpa stora stora förpackningar för att komma över EN ENDA liten dam.

Jamen då är vi ju överens.
Tack!



7 kommentarer:

networkingblogg sa...

Hej! Kul att du uppmärksammat vårt blogginlägg om LEGO, tänk om det vi skriver skulle få dem att reagera. Drömma går ju :)
/Johanna

SkåneAnna sa...

:)
Eller hur!?
Lustigt ändå att "dom" inte fattar (eller låtsas inte som om de gör det i alla fall) vad vi menar heller - att pojk- och flicklegot är lika byggbart är ju en sak, men varför är det som vänder sig till flickor pastellfärgat? Medans 'pojklegot' är mera verklighetstroget (bortsett från just frånvaron av kvinnor då...)

Linda K sa...

lustigt, jag fick just idag en förfrågan om jag vill testa nya "tjejlegot". eller, inte jag men mina barn :*)

jag tror jag bloggar en rad om det!

Linda K sa...

ps. vad snygg bloggen har blivit!

SkåneAnna sa...

Tack LindaK!
:)

Återkom gärna med både bild o text ang det där "tjejlegot"!!

Åsa sa...

Jag jobbar på fritids för barn i trean och fyran. Vi köpte in en stas med vanliga byggklossar, en sats med gubbar med olika yrken och en sats med sagofigurer. Och det är lika mycket tjejer som killar som leker med dem. Och delarna blandas hej vilt. Mycket kul att se!
Vår tanke att många olika gubbar gör att barnen leker mer med det. Visst, en överrepresentation av kill-gubbar men det är en bit på vägen!
Speciellt tjej-lego känns ju bara löjligt!

SkåneAnna sa...

Åsa: Eller hur!!? Kan inte du och barnen också skriva till Lego och tala om att de är helt fel ute?? Det är inte ett specifikt tjejlego som saknas, det är tjejer I själva legot som saknas.
:)