torsdag, december 01, 2011

Luskar lite...

För några år sedan (några stycken ja, det var väl under första rundan mammaledighet tror jag bestämt) började jag så smått att släktforska. Jag har en farbror på min pappas sida som släktforskat väldigt mycket på "sin" sida - så man kan säga att halva jobbet är gjort. Väldigt bra, eftersom jag kunnat "öva" på att läsa kyrkböcker när jag ju redan visste svaret - så blev det betydligt lättare att tyda texten när jag inte visste svaret.

Nu är det inget jag kommer att detaljspeca här i bloggen, eftersom den ju är lite avpersonifierad (inte för att jag bryr mig jättemycket om nån som läser vet precis vem jag är, men i alla fall.)

Min farbrors forskning har tagit honom till en anfader som föddes 1590.
Impressive!

Själv har jag problem redan från början, då min mormor (född 1913) har en "fader okänd" och min (oäkta) mans morfar som är från Norge, visade sig vara både gift i Norge och fruktansvärt svårspårad.

Men det är väldigt spännande med släktforskning - jag önskar bara att vi hade haft ler gamla fotografier sparade.
tjejernas anträd

Inga kommentarer: