torsdag, september 02, 2010

oh joy

Ungefär såhär såg det ut här hemma igår kväll... Lånad bild från minhembio.


Eftersom vi- maken och jag - hittade reservdelar på hp's hemsida igår, bestämde vi oss för att öppna och kika hur det såg ut innuti. Kan man överhuvud taget komma åt fläktskrället på egen hand liksom, oavsett om det finns att köpa...

Förra veckan fick mannen nämligen en ny hårddisk till sin splitternya laptop (också HP, men hans med giltig garanti.) skickad hem till sig, och det var abslout inga problem att byta den på egen hand. HP's helpdesk tycker ju att det är jättebra om konsumenterna själva gör lite av jobbet - kortare ledtider o snabbare service... Kan dock tänka mig, att om datorn kortsluter eller så medans man försöker, så får man skylla sig själv?

Hursomhaver.
Vi kom inte så långt som till fläkten, de beskrivningar som finns på nätet om hur och var man skruvar isär en laptop är inte avpassade för mig och min nivå helt enkelt.
Så jag skruvade ihop eländet igen.
Och när jag bara hade några få skruvar kvar är det en som inte drar.
En som sitter under batteriet, i facket liksom.
Det visar sig att det ska vara en lång skruv i det hålet, men den har jag råkat skruva i ett hål strax intill - där det således skulle ha varit en kort skruv. När jag lossar den långa felskruvade, så sitter det liksom lite plastrester ute på toppen.
Jag har dragit i skruven rakt igenom ett okänt kretskort någonstans nedanför skruvhålet.
Hurra.

Gissa om det går att starta datorn.
Nej.
Just det.
Vad i hela friden skulle jag i den och pilla för?

UPDATE:
Min man är ett (omedvetet?) tekniskt geni, och lyckades inte bara montera ned datorn i sina beståndsdelar och lokalisera fläkten, konstatera att den verkar vara hel och till synes oknattrande, utan dessutom montera ihop den igen OCH få 4 skruvar över OCH datorn startar!
Visserligen med samma knattrande ljud som tidigare, men den är i alla fall inte död.

Nu ska den få åka till HP och bli tyst,
:)

Inga kommentarer: