måndag, april 12, 2010

det här med IKEA...

Först byggde vi sängen ODDA.
Men vem bryr sig egentligen om att IKEA vill att vi monterar förvaringslådorna som ska sitta undertill först? Inte en otålig sjuåring i alla fall.
Så vi började med själva sängstommen.
Och se, det gick galant! Men sedan, när vi började på lådorna, så var det vissa mojänger som inte riktigt passade som dom skulle.
Det visar sig då att det fanns två olika tjocklekar på de där mojängerna.
Och det skiljer typ 1 mm på dem.
Inget man märker förrän man försöker ta en av de tjocka och mula in i ett hål för de tunna. Och det gör givetvis att hela lådan blir obrukbar.
Går det att få ut de tunna som hamnat fel då?
Njae.... inte direkt.

Attan.
Fixa nya mojänger nästa gång vi är på IKEA. - noterat.

Sedan börjar man på skrivbordet MICKE.
Efter bara ett moment står det att jag ska ta en stor tjock skiva med massor av hål, och vända den med andra sidan upp, där det bara är några få hål. Här ska jag börja.
Jag vänder och vänder.
Jag har två skivor med massor av hål som ser ut som dom skall, men när jag vänder dem om är båda helt blanka.
O-borrade.
Inga hål.
Jag tror jag kikar 50 ggr innan jag går ner och öppnar kartong nr 2 med ett likadant skrivbord (vi har två barn...) och se, där är en skiva som ser ut som den ska.
Den här gången är det faktiskt IKEA som felat, jag tror inte jag varit med om det sedan de började väga påsarna med skruv på 80-talet. Och även då var det oftast en skruv som felade. Inte en hel del av en möbel.

Nåväl.
In på IKEA. Förklara problemet med delen, och fixa mojänger på BYTEN/ÅTERKÖP sedan in en snabbis och köpa en garderob till - och kvickt ut. På parkeringen får jag SMS.
Det är från IKEA - de hälsar att gardinstångsfästena som jag eftersökt åter finns i lager.

Ironin är oslagbar.
Ni får inte in mig på det stället en gång till en dag som denna, okej??
Jag körde till varu-utlämningen - där jag fick besöka två olika portar för dels garderoben, dels del-bytet. Och sedan körde jag hem - och skruvade vidare.

Jag känner att min IKEA-vurm som pågått ett antal veckor, har nått sin kulmen och är på väg utför. Ganska raskt. Och brant?
Nämnde jag att äggröran var slut när vi åt frukost där igår? Jag fick 4 prinskorvar...
I rest my case.

Inga kommentarer: